Total Pageviews

Friday, September 30, 2011

Har noen tips til god og billig middag?

Noen ganger har man ikke mye penger når måneden nærmer seg slutten. Sånn er det for mange, både studenter, familer og sikkert voksne og eldre også. En mulighet er å kjøpe fiskegrateng til 9,90, fiskepinner eller firstprice pølser.  Men det er jo ikke alltid så fristende, for å si det mildt.

Jeg prøvde å søke på nettet, men fant ikke så mange, gode sider. Her er noen få unntak, for eksempel, billig middag på Klikk.no. Dermed kom ideen om å starte en blogg der jeg kan legge ut oppskrifter og tips til gode og billige middager. Jeg lager oppskriftene for 4 personer, sånn cirka. Er du alene, kan du dele opp restene og legge i fryser, så har du flere middager av samme oppskrift.

Hvilket budsjett skal man ha for å havne her på "billig middag"? Etter å ha sett "Hellstrøm rydder opp" på tv, hadde han et budsjett per person på kroner 50,- da han skulle lage nytt opplegg for studenter i bokollektiv. Fra mine studentdager var vel ikke dette billlig, og skal man lage til en stor familie er det jo greit å holde seg et stykke under dette. Et sted mellom 10,- og 30,- kroner per porsjon er det jeg vil holde meg til her på bloggen, så håper jeg det er noe folk kan bli inspirert til å prøve. Her blir det ikke noen gourmet oppskrifter, bare enkel og rimelig hverdagsmat. Jeg har ikke fokus på lavkarbo eller økologisk mat (sorry!), du finner masse oppskrifter om det andre steder. .

Noen av oppskriftene tar litt tid, da gjør jeg hele eller deler av jobben kvelden før, med for eksempel å skrelle poteter eller lage saus. Det er også mulig å ta et skippertak en søndag når det regner, lage opp middag i store porsjoner og fryse ned. Så slipper du stresset på travle ukedager når barna skal på fotball eller du selv kommer sent hjem fra jobb.

Følg med, så får du kanskje litt drahjelp når du skal lage middag til en rimelig penge. Har du selv gode oppskrifter til billig middag? Send dem gjerne inn her

2 comments:

  1. Super blogg! Har akkurat regnet over hva jeg bruker i mnd på mat og fikk sjokk. Skal halvere budsjettet ned til 2000,- så kommer til å følge med her!

    ReplyDelete
  2. Løksuppe er billig og godt :)

    ReplyDelete