Total Pageviews

Sunday, October 30, 2011

Mors kjøttkaker

Kjøttkaker er en god og tradisjonsrik rett, men den tar litt tid å lage. Kanskje derfor den best passer til søndagsmiddag? Denne oppskriften har jeg fått av min mor, og den lager jeg til mine barn. Den er i sannhet "Mors kjøttkaker".  Tilbehøret bestemmer du selv, men poteter er et "must", og grønnsaker kan du velge etter sesong. Denne retten har jeg mange gode minner om fra min barndom, som jeg er glad for å bringe videre til min familie. Prøv denne du også, det er en veldig god middag, som ikke koster all verden.

4-5 personer, ca 2 timer, inkludert en times småkoking. Pris per person 25 - 30,- kroner.
(Kjøttdeig 30,-, svinekjøttdeig 22,-, egg 3,-, grønnsaker 12,-, poteter 20,-, løk 6,-, smør 5,-, loff 3,-, melk 2-, krydder 5,-, tyttebærsyltetøy 10,-)

Du trenger:
400 gram kjøttdeig av storfe
400 gram kjøttdeig
2 store, eller 4 små løk
1 egg
4 skiver loff eller annet lyst brød
1,5 dl melk
1 stor potet til kjøttfarsen
3 ts salt
1 ts pepper
1 ts revet muskat
2 ss hvetemel
2 ss smør til saus, samt ytterligere til steking
1,5 kg poteter
500 gram grønnsaker etter sesong (f.eks erter, gulrøtter)
Tyttebærsyltetøy eller rørte tyttebær

Slik gjør du:
Begynn med kjøttkakene. Ha kjøttdeigen i en bolle, tilsett 3 ts salt og rør sammen. Ha i ett egg. Tilsett 2 små eller en stor hakket løk. Skjær av skorpen på loffskiver, riv i biter og ha dem i melken i noen minutter. Hell melk og loff i kjøttfarsen, ha i pepper og muskat, og rør sammen. Skrell en stor potet og riv den på rivjern (fint) og ha i kjøttfarsen. Rør sammen, og spe evt med litt vann for å få en smidig deig.

Lag brun saus (enkelt og billig om du gjør det selv!). Ha 2 ss smør i en kasserolle, la smelte til det bobler. Ha i 2 ss hvetemel. Brun melet i smøret til det blir lys brunt mens du rører hele tiden. Spe med vann litt og litt til en passe tykk saus, ca 5 dl vann er passe. Ha i en buljongterning. Skjær en stor løk i ringer og stek  i stekepanne til den er lett brunet. Ha i sausen. La den småkoke på lav varme.

Ha smør i en stekepanne. Bruk en spiseskje (eller aller helst en isskje - da blir størrelsen perfekt!) Brun kjøttkakene i stekepannen på middels varme. Når de er pent brune has de over i sausen. Stek i flere omganger til all farsen er blitt til kjøttkaker. La kjøttkakene putre i sausen på lav varme, gjerne i en times tid. Da får sausen deilig smak av kjøttkakene, og løken løses opp og blander seg med sausen. Smak til med salt rett før servering.

Kok poteter og grønnsaker. Serveres med tyttebærsyltetøy eller rørte tyttebær, om du ha mulighet for å plukke friske bær. Nyt!

No comments:

Post a Comment